Cult Horror Films av Welch Everman

mars 29, 2010

Den här boken har betytt galet mycket för mig. Den är utgiven 1993 och jag köpte den nog ett eller två år år efter. Jag var ung och glodde på jävligt mycket skräck; det var Nightmare on Elm Street och Fredagen den 13:de för hela slanten. Plötsligt fick jag syn på den här boken. Cult horror films? Vilka menar dom? Jag bläddrade lite. Attack of the 50 foot Woman och Plan 9 from Outer Space kände jag till, men jag hade inte brytt mig om att försöka leta upp dom. Var inte så lockad av amerikanskt drive in trams. Jag ville ha min skräck på allvar, eller i alla fall mestadels på allvar. Sedan upptäckte jag alla de andra filmerna i boken. Vad är detta? Mexikanska vampyrfilmer? Brittisk woman in prison? Och jättemycket italienskt? Jag visste inte att italienarna hade gjort skräckfilm. Detta blev början på en lång bitterljuv kärleksaffär som varar än idag.

Cult Horror Films är skriven som ett uppslagsverk. Filmerna är i bokstavsordning och innehåller lite produktionsfakta, alternativa titlar, synopsis av handlingen (som avslöjar samtliga slut) plus en liten analys av tema och subtext. Boken försöker inte på något sätt vara i närheten av heltäckande utan är istället ett högst personligt urval. Som tur är befinner vi oss i goda händer eftersom Welch Everman är en sann entusiast. Hans analyser är inte så revolutionerande (lite väntat: denna är kvinnofientlig, denna är konservativ…), men de tar som tur är inte upp speciellt mycket plats. Vad han saknar i analyser ”utanför boxen” tar han igen i en stor mängd faktakunskap (enda märkliga är att han har noll koll på giallo-genren). Cult Horror Films är full av roliga anekdoter. Everman har även ett bra sinne för humor och sänker säkert några av de mest bisarra filmerna i boken. Hans beskrivning av Olvidio Assonitis Beyond the Door är fan historisk!

Boken har även en riktigt bra bredd med en stor mängd riktiga rariteter. Jag har verkligen försökt se ALLA de filmer jag läste om och tyckte verkade intressanta. Har tyvärr inte lyckats på långa vägar (trots att jag även hittat en hel del). Högst upp på listan ligger antagligen den mexikanska vampyrfilmen Mary, Mary, Bloody Mary (1975) med Cristina Ferrare och John Carradine. Om det är någon som sett den så skriv gärna en kommentar om vad du tyckte. Den verkar vara hur cool som helst. Även den filippinska Brides of Blood (1968) och den amerikanska giallo-influerade Communion aka Alice, Sweet Alice (1976) ligger högt.

Idag finns det säkert mycket bättre introduktionsböcker till genren än Cult Horror Films, men det spelar ingen roll eftersom detta var min introduktion. Kan fortfarande komma på mig själv med att plocka fram den, slå upp en sida på måfå och läsa om någon film. Jag har fortfarande ganska gott om tid att se dom alla…

Kommentera

