Skräckens Ansikte red. Jan Broberg

mars 18, 2010

En antologi om skräcklitteratur (och till viss del skräckfilm) från 1992, vad har den att ge? En bra introduktion om inget annat. Jan Broberg var en av förgrundsgestalterna i Svenska Deckarakademin och deltar även i juryn, men han visar sig även ha ett annat intresse; skräcklitteratur. Här blandas det friskt. De nödvändiga hörnstenarna får såklart var sin artikel; Matthew Lewis, E T A Hoffman, Mary Shelly, Edgar Allan Poe, Bram Stoker, H P Lovecraft, Shirley Jackson, Ray Bradbury… Man har även en ”modern” twist med King, Koontz och Straub. Man missade väl precis Poppy Z. Brite med några få år, men var fan är Clive Barker? Jag är medveten om att detta ska vara en allmän introduktion, men om man ändå lägger ner lite energi på att få bredd så kan man väl inte bara skita i Barker?

Vad får vi utöver detta? Några småkassa texter om skräckfilm (som mest är med för att fylla utrymmet på denna tunna bok), två ganska bra texter om C R Maturin och M R James (som i alla fall jag inte var bekant med) plus en jävligt skitnödig text av Stig Larsson (utan E, alltså inte Millenium-författaren utan VD-författaren). Om vi stannar kvar en stund vid den sista texten; jag har aldrig sett maken av analt psykologiserande (nu överdriver jag, men bara nästan). Jag hatar när man försöker intellektualisera känslan av skräck. Olika saker skrämmer olika människor. Visst finns det en materiell grund för våra rädslor. I stora drag skräms inte arbetarklassen av samma saker som medelklassen. Arbetarklassen garvar oftare åt mycket skräckskildringar, medan medelklassen skälver. Nu är detta en granska grov generalisering (och väldigt långt bort från min poäng), men vi kan konstatera att det är våra erfarenheter som reglerar vad vi blir rädda för. I och med att det är våra erfarenheter som skapar våra rädslor (och ev. styrkor) så finns det även en massa unika fobier, neuroser, fixidéer ovan på detta. Skräckupplevelser är därför något högst personligt; det som skrämmer mig skrämmer inte dig helt enkelt.

Stig Larssons text På mördarens sida argumenterar runt identifieringen med offer utifrån Brian de Palmas Dressed to Kill. Visst hävdar han att det finns ”propagandistiska” knep för att få publiken att känna det ena eller det andra, men allt utmynnar slutligen i en humanism där man identifierar sig med ”offret”. Detta är skitsnack! Det finns inga universella ”offer”. Skiftande erfarenheter medför att situationer, och skräckupplevelser, tolkas olika. I Deodatos House on the Edge of the Park har jag tex lättare att identifiera mig med förövarna än med offren, inte deras sjuka handlingar men med deras erfarenheter: hur de behandlas och ses ner på av överklassungdomarna, deras ilska, deras känsla att ge igen when the shit hits the fan. Utifrån detta så blir nästa fråga: ”Om jag kan relatera, tänk om jag kan göra samma sak?” Och det är här det blir skräck på riktigt. Poängen är att jag hatar psykologisering av skräck, men det har nog att göra med min inställning till psykologisering överhuvudtaget.

Tillbaka till Skräckens Ansikte. Det som skulle bli en allmän introduktion till skräcklitteratur blir i slutändan en blandad kompott; ganska förutsägbar, lite bra och lite skit. Vill du veta vad du ska läsa kan den vara värd att plocka upp på något antikvariat. Annars kan du lika gärna skita i det.

2 svar to “Skräckens Ansikte red. Jan Broberg”

  1. filmitch said

    MR James måste du bara läsa, han skrev inte så mycket men hela hans produktion finns otroligt nog samlad på svenska. Lite torr stil men samtidigt väldigt rysligt.

  2. Jag har fortfarande inte hunnit läsa den gode James. Tyvärr hinner jag inte nöjes-läsa så mycket alls nu för tiden. Men det blir så när man måste plöja igenom 6 st 800 sidors böcker per termin (det är även därför mina bokrecensioner här på bloggen har blivit lidande).

Kommentera

