Baby Blood (1990)

mars 18, 2010

Denna halvobskyra franska splatterfilm (jag säger halvobskyr eftersom Anchor Bay trots allt släppt den på DVD) kanske var lite före sin tid. I dag är vi bortskämda med de franska extreme wave-rullarna; Haute Tension, Them, Inside, Frontiere(s), Martyrs… Ett tag kändes det som om hälften av alla nya gorefilmer kom från Frankrike (tills regissörerna åkte till Hollywood och började göra skit). Baby Blood kom redan 1990 och enligt min kännedom gjordes det inte så mycket gorefilm i Frankrike under denna tid. Hade det gjorts fler och de alla varit som Baby Blood så vet jag fan om det blivit någon wave av det hela…

Yanka jobbar på en cirkus tillsammans med sitt svin till man när de en dag får tillskott i form av en gepard fångad i Afrika. Geparden slits sönder inifrån av….hmm….”något”.. som sen tar sig in i Yankas kärleksros. Hux flux blir Yanka gravid med…..hmmm….”något”.. som tvingar henne att ragga upp män, vara naken mest hela tiden och mörda dom för att tillfredsställa detta ”någots” behov av blod så att detta ”något” ska kunna växa och slutligen födas. Det var ett tag sedan jag såg den här filmen nu, men två hysteriska scener har fastnat i minnet: 1. En snubbe blir överkörd av en bil och går itu. 2. Slutet på en buss som är full med ett fotbollslag (kanske???) som gruppvåldtar Yanka (eller nåt sånt) tills ”något” kommer loss och har ihjäl alla. Strunt i samma jag kommer i alla fall ihåg vad jag tyckte om spektaklet.

Jag måste erkänna att jag såg den versionen som var dubbad till engelska och detta förbättrade inte riktigt filmens plot. Den framstod som en ren komedi. Jag vet inte om detta var regissören Alain Robaks syfte (har lite svårt att bedöma detta som sagt), men den engelska versionen är inget annat. Läste någonstans att rösten till ”något” (som är hysteriskt rolig och kallar Yanka för en massa skit hela tiden) görs av Gary Oldman i den engelska versionen. Jag har inte lyckats få detta bekräftat (visst låter det eventuellt lite som han…?), men eller hur hade det varit hysteriskt ball om det var sant? Hur som helst är Baby Blood väldigt rolig. Troligen på fel sätt, men ändå. Den har i alla fall en bra längd och mer eller mindre hemska specialeffekter. Sådant gör ju alltid en film bättre! Jag tror att ni får en bild av exakt hur den här filmen är och får ni det så stämmer det exakt också.

Fan, nu blev jag riktigt sugen på att se om den…

Kommentera

