Seven Notes in Black (1977)

mars 15, 2010

Likt många andra som delar mina intressen så har jag haft en giallo-period. Jag har slukat dessa blodiga italienska thrillers med hull och hår (kommer återvända MYCKET till giallos här på bloggen). Jag har även haft en Lucio Fulci-period. Trots att jag tycker att vissa av Fulcis filmer är riktiga klassiker inom skräckgenren (The Beyond, House by The Cemetary, City of the Living Dead) så har jag alltid varit lite kluven till mannen. Många av de filmer han gjorde under sin ”gyllene period”, 70-talet tom det tidiga 80-talet, tycker jag inte är så bra. Jag var tex. inte jätteimponerad av hans korta giallo-period. Eller jag var inte så imponerad av den tills jag såg Seven Notes in Balck

Antagligen är detta en av Fulcis mest underskattade filmer och kanske den mest underskattade giallon överhuvudtaget. Filmen börjar med att en kvinna kastar sig ut för ett stup (lustigt nog en exakt kopia av mördarens dödscen från en av Fulcis andra giallos; Don`t Torture a Duckling). På en annan plats i Italien får en liten flicka, Virginia, en ”känning” att kvinnan (som är hennes mamma) har dött. Vi förstår att flickan besitter synska förmågor. Filmen gör ett hopp in i framtiden och flickan är nu en attraktiv vuxen kvinna spelad av Jennifer O`Niell. När hennes man ska åka iväg på en affärsresa beger hon sig till sin mans lantliga gods för att börja planera renoveringsarbetet.

Plötsligt får Virginia nya känningar som utvecklas till bilder. Hon ser någon muras in i väggen. Samtidigt hörs en melodi bestående av sju toner. Hon förstår genast att det har hänt i detta rum på godset som hon nu står i. Virginia plockar upp en hacka och river ner väggen. Mycket riktigt hittar hon ett skelett. Virginias man blir självklart misstänkt för mordet, men hon anser att polisen är på fel spår eftersom hon även ser en äldre man i sina visioner. Hon kan inte berätta för polisen att hon har sett mördaren genom syner, så istället försöker hon lösa gåtan om vem det faktisk var som blev mördad. Detta visar sig inte vara helt lätt och en komplicerad historia börjar ta form. När Virginia börjar komma närmare lösningen svävar hon plötsligt själv i livsfara. Lösningen finns i den melodi hon hörde i sin vision och som utgör filmens titel. Denna lösning avslöjas mycket snyggt i filmens Edgar Allan Poe-influerade slutscen.

Jag vill verkligen inte avslöja för mycket av handlingen, eftersom det är en mycket bra pusseldeckare Fulci klämmer fram här. Som jag nämnde ovan blir handlingen ganska komplex mycket pga det förvridna tidsperspektivet i Virginias visioner; vi som publik vet helt enkelt inte vilka av händelserna som redan har hänt och vilka som kommer att hända i framtiden. Fulci hanterar denna komplicerade struktur med mästerlig hand och skapar en otroligt stämningsfull film. Ett problem som vissa giallos kan ha är att gåtans lösning känns alldeles för konstruerad för att lura publiken. Så är inte fallet med Seven Notes in Black. Lösningen är mycket tillfredsställande och väl utförd. Att filmen nästan helt saknar gore är också imponerande eftersom den är gjord av en regissör som nästan marknadsförde sig med att göra de blodigaste filmerna.

En av Fulcis absolut bästa filmer och en perfekt ”nybörjar” giallo för de som är intresserade av genren. De sju noterna i mörkret utgör en riktigt bra melodi.

De sju noterna:

Se hela på youtube (börja nu!):

Ett svar to “Seven Notes in Black (1977)”

  1. […] filmer är inte som The Beyond (se bara den väldigt raka och logiska Seven Notes in Black som jag recenserat tidigare här på bloggen). Dock är det inte samma sak att rekommendera The Beyond som att rekommendera Dario Argentos Deep […]

Kommentera

