Ice from the Sun (1999)

mars 15, 2010

Bara för att något är flummigt, så är det väl inte automatiskt bra? Hell no! När jag läser recensioner skrivna av folk som gillar Ice from the Sun, så verkar just flummet vara ett självändamål. ”Den är konstig och inte lik något annat du sett!” Visst är den det, men bra? Knappast. Jag gillar tex. David Lynch som fan, inte allt han har gjort, men mycket. Jag gillar inte Lynch bara för att hans filmer är konstiga och svåra att förstå sig på. Jag gillar Lynch pga. vilka känslor han förmedlar. Hur han porträtterar ångest. Det som skrämmer Lynch skrämmer även mig. Det är där jag och hans filmer ”klickar”. Jag och Ice from the Sun klickar inte och det enda Eric Stanze lyckas förmedla är en stank av skit!

Visst är det en lågbudgetfilm. Jag har sett många väldigt välgjorda lågbudgetfilmer. Jag hatar verkligen August Underground-filmerna. Jag förstår mig inte på dom, men det är jävligt välgjorda noll-budget filmer. De har rätt form för sin budget, välgjorda specialeffekter och ofta ganska imponerande rollprestationer av amatörer. Ice from the Sun har inget av detta. Den ser ut som skit (Stanze leker med jobbiga färgfilter på sin VHS-kamera hela tiden). Skådespelarna skådespelar inte alls utan säger bara sina repliker (dåligt dessutom plus att ljudet är så kasst att man ofta knappt hör något alls). Den försöker vara en episk Sci-Fi/Fantasy trots att budgeten inte ens bekostar e:et i EPISK. Den är så pretentiös att man vrider på sig av obehag. Och det värsta av allt; den är två timmar lång. Två jävla timmar!

Vad handlar den om då undrar kanske någon? Nåt flum om en alternativ verklighet som är inkapslad i is, trollkarlar, folk som reser mellan dimensionera och mord. Jag har väldigt hög tolerans för dålig film. Jag ser nästan alltid filmer till slutet, oberoende av hur kassa jag tycker de är. Ice from the Sun stängde jag av efter en timme och 10 minuter, för att aldrig sätta på den igen. Kanske jag har helt fel. Kanske allt kommer ihop på ett grymt sätt i slutet. Kanske man ser poängen. Har ni sett hela filmen och tycker det kan ni skita i min åsikt. Alla ni andra; Beware!

Eric Stanze verkade lägga sina pretentiösa idéer på hyllan efter denna filmen eftersom han 2001 (???) regisserade en ”uppföljare” till I Spit on Your Grave som hette I Spit on Your Corpse, I Piss on Your Grave. Folk som försöker sälja in den filmen använder argumentet att den innehåller en riktig mastruberingsscen. Jag tycker det säger allt…  

3 svar to “Ice from the Sun (1999)”

  1. filmitch said

    Jag brukar ge filmer 20 minuter om det inte är på bio då härdar jag ut genom att somna. Tackar för varningen.

  2. JS. said

    Har du lust att dumpa den i min samling mot fraktkostnaden, hör isåfall gärna av dig till min e-mail.

    Fridens liljor,

    / JS.

Kommentera

