White of the eye (1987)

mars 12, 2010

Det här var en film som jag varit på jakt efter jävligt länge, men den var galet svår att hitta. Jag hade läst en del om regissören Donald Cammell (att han bara gjort ett fåtal filmer och tog livet av sig 1996 skyllandes på filmbolaget som klippt sönder hans film). Jag hade sett hans Dean R. Koontz filmatisering Demon Seed och tyckte den var ganska knäpp och cool. Jag visste att han regisserat Preformance tillsammans med Nicolas Roeg, som har gjort en av världshistoriens bästa filmer Don`t Look Now (mer om den en annan gång). Det stora problemet med White of the eye är att den bara finns utgiven på DVD…………..i Holland! Annars, muchachos, är det VHS som gäller om ni vill se den (och VHS:en är ännu svårare att få tag på än den holländska DVD:n).

Mina vänner gav mig ett presentkort hos SubDVD på min födelsedag, så att jag slutligen kunde beställa den svindyra holländska DVD:n. Ångrar jag det? Absolut inte! White of the eye är inte en perfekt film. Men den försöker vara det och misslyckas bara i slutet där Cammell inte lyckas med att dels hålla flåset uppe och dels att få allt att komma ihop snyggt. Fram tills dess är det en fantastisk resa.

Jag läste någonstans att White of the eye var Cammells försök att göra en giallo (för er som inte vet; italienska, extremt blodiga thrillers influerade av Agatha Christies pusseldeckare). Cammell hade visst förtittat sig på Dario Argento och ville göra sin egen variant av hans operainfluerade mord och hans visuella stil. Om det stämmer så blir den stilen något helt eget i Cammells händer.

David Keith (preformance of a lifetime!) spelar en försäljare som installerar stereoutrustning åt rika hemmafruar i ett samhälle ute i öknen i Californien. Nästan direkt börjar kvinnorna dö på brutala sätt och Keith blir såklart misstänkt för morden. Mer än så vill jag inte berätta om filmen. Detta är en typisk film som måste upplevas för att fattas. Cammell går absolut mer på känsla och infall än plot och lyckas väldigt långt. Det är en helt unik film. Kanske bättre under den första halvan än den andra, men fortfarande unik. Slutet är väldigt off, konstigt, påklistrat, väldigt Cammell helt enkelt!

Vi får hoppas att White of the eye får ett ordentligt DVD-släpp (vilket jag tvivlar). Tills dess får ni hålla till godo med denna estetiskt fulländade mordscen plus en kortare intervju med mannen själv där kan pratar om konstens relation till död och moral:

2 svar to “White of the eye (1987)”

  1. […] som Francois Truffaut, John Schlesinger och Richard Lester. Han regidebuterade tillsammans med Donald Cammell då de ihop regisserade gangsterrullen Performance år 1970 med Mick Jagger i huvudrollen. Filmen […]

  2. […] en unik film. Du kan älska den eller så hatar du den (likt de flesta av regissörens, få, verk). White of the eye har bara givits ut på DVD i ett enda land; nämligen Holland. Filmen är därför grymt […]

Kommentera

