Song of Kali av Dan Simmons

mars 12, 2010

The song of Kali has been sung

The age of Kali has begun…

Under min jakt på bra modern skräcklitteratur stötte jag ofta på Dan Simmons debutroman från 1985. En polare gav mig sedan den i julklapp och jag måste erkänna att jag var ganska skeptisk mot boken i början när jag började läsa den. Song of Kali börjar med en text som beskriver Calcutta som helvetet på jorden. Det är bara ondska och smuts där och en atombomb borde släppas över staden och jämna den med marken. Denna rädsla för det fattiga, för slummen och människorna som bor där är genomgående i den första delen av boken. Perspektivet känns jävligt medelklassigt och berör rädslor som jag har svårt att relatera till. Att alla indier skildras som opålitliga och skumma (utom huvudpersonens fru, men hon är uppvuxen i England och en västvärldifierad akademiker) gör inte heller saken bättre. Men sedan fattade jag vad Simmons är ute efter. Jag återkommer till detta.

Boken handlar om Robert Luczak (en publicist, poet och akademiker) som får i uppdrag av Harpers att åka till Calcutta och hämta upp ett nytt manuskript skrivet av en av Indiens mest framstående poeter M. Das. Det finns bara ett problem; hela världen har trott att Das varit död i flera år. Mot sin publicistväns inrådan bestämmer sig Luczak att ta med sin indiska fru, Amrita, och parets nyfödda dotter. Snart landar de i det helvete på jorden som är Calcutta. Manuskriptet är bisarrt och inte likt något som Das skrivit tidigare. Luczak är skeptisk till om det verkligen är den kände poeten som skrivit det, men indiska författarförbundet hävdar bestämt manuskriptets äkthet. Dock är de inte alls lika sugna att samarbeta med Luczak när denna uttrycker en vilja att träffa poeten. Snart är paret Luczak och deras dotter involverade i en makaber konflikt med en sekt som dyrkar dödsgudinnan Kali. Allt får självklart förödande konsekvenser.

Song of Kali är en rakt berättad ockult thriller där de övernaturliga elementen kanske inte är så övernaturliga när allt kommer till kritan. Simmons har den goda smaken att lämna denna frågan öppen. Boken lyfter verkligen mot slutet där Cacutta mer och mer framstår som Robert Luczaks privata helvete och boken mer får karaktären av en inre resa än traditionell spänningslitteratur. Det är här man fattar att åsikterna om Indien och Calcutta som uttrycks i boken är Luczaks privata, en produkt av hans sabbade psyke där han anklagar staden för all olycka som drabbat honom.  En metafor för all mänsklig olycka, brutalitet och död.

Men ni ska inte få för er att Song of Kali inte är spännande, för det är den. Jävligt spännande. Jag plöjde igenom den på några få dagar. Och trots att vissa av spänningselementen känns lite spekulativa framstår ändå boken i slutändan som en bra och spännande ockult thriller som jag varmt kan rekommendera.

2 svar to “Song of Kali av Dan Simmons”

  1. filmitch said

    Jag skriver under helt på din recension, en obehaglig bok och lite annorlunda. Simmons är lite ojämn men i novellsammlingen Svarta Syner har han skrivit ett par bra berättelser, f.ö en av de bättre novellsammlingarna jag läst, finns med säkerhet på närmaste bibliotek.

  2. Jag gillar verkligen Song of Kali! Ska spana in den där novellsamlingen…

Kommentera

