I ♥ Ghost Hunters

mars 12, 2010

Jag följer inga serier på TV och jag följer absolut inga dokusåpor. Nu ljuger jag. Jag följer en dokusåpa; Ghost Hunters. Har ni sett den? Har ni inte så ska ni fan inte garva! Ghost Hunters handlar om TAPS (The Atlantic Paranormal Society), USA:s mest respekterade paranormala utredare. Gruppen har mycket respekt inom denna spekulativa strömning (de har hållit på sedan början av 90-talet) och det var därför de fick erbjudandet att vara huvudpersoner i en dokusåpa på amerikanska Sci-Fi Channel. De tackade ja.

TAPS utreder helt enkelt misstänkta paranormala fenomen, men de gör det med en twist. De går in för att motbevisa hemsökelser. Plus att de använder sig av ett antal vetenskapliga och halv-vetenskapliga mätinstrument (infraröda kameror, termometrar, prylar som mäter elektromagnetiska fält). Mina polare blir ofta provocerade när jag berättar om TAPS; ”Kollar du på detta för att du tror på det?” Nä, klart som fan jag inte gör det. Men eller hur hade det varit ball om det var sant?

Jag är en junkie på skräckkickar. Jag VILL alltså bli rädd (bättre beroende än alla dessa kemiska kickar). Samtidigt konsumerar jag så mycket skräck att jag är nästintill avtrubbad. Det är detta som är kul med Ghost Hunters; tänk om det finns minsta lilla promilles möjlighet att det är sant? Jag VILL TRO PÅ DET (trots att jag såklart inte gör det). Jag VILL TRO att programmet inte är fejkat, att det de fångar inte är fejkat (trots att jag ofta misstänker motsatsen). Hur ball hade det inte varit om det var 100% på riktigt?

Men mest kollar jag på Ghost Hunters för att jag gillar (och ogillar) karaktärerna; jag gillar Jay och Grant, två rörmokare, som dedikerar allt för mycket av sin fritid åt paranormala undersökningar. Jag gillar Steve och Tango som är softa och flippar loss. Jag gillar Kris och Donna som är coola, motiverade och orädda brudar. Jag hatar Brian som vill se paranormala aktiviteter i varje damkorn de fångar på kamera. Jag hatar Andy som är en pundig besserwisser och vill klättra i hierarkin. Jag gillar Ghost Hunter för att det är som vilken dokusåpa som helst, men med den där minimala möjligheten att det jag ser kan vara sant och att detta kan skrämma mig…

Är du peppad så ladda ner Ghost Hunters eller kolla söndagar kl. 23.00 på tv4+.

Kommentera

